Duurzame tip – gebruik eens een keer een vegetarische maaltijd
Tijdens de afgelopen Startzondag in september heeft ieder gemeentelid deel kunnen nemen aan het vegetarisch duurzaam lunchbuffet. Voor iedereen en zeker voor wie daarbij niet aanwezig was hebben wij de recepten op onze website laten plaatsen .
Om zelf duurzaam bezig te zijn en aan de slag te gaan willen wij ook regelmatig een recept als duurzame tip in Kerknieuws opnemen
Onderstaand vind u de recepten:

Bananenbrood

150 gram havermout, grote eetlepel speltmeel 2 kleine theelepeltjes bakpoeder. 6 medjoul-dadels (deze zijn het lekkerst!) 3 bananen, 3 eieren, 60 gram pecannoten of andere noten, handje pompoen- en zonnebloempitten

Verwarm de oven voor op 180 graden. Maal in een keukenmachine meel van de havermout en meng het met speltmeel en bakpoeder. Ontpit de dadels en snijd ze klein. Prak de bananen. Kluts de eieren stevig en voeg ze toe.
Doe dadels, noten en pitten erbij. Meng dit met de droge ingrediënten. Doe dit in een langwerpige bakvorm (bijv. een cakeblik) en zet het ongeveer 40 minuten in de oven. Laten afkoelen… eet smakelijk.

Recept uit NRC van 3 of 4 september 2018 Voor de Startzondag in gemaakt door Ingrid de Zwart

 

FETA & OLIJVENCAKE

Voor 1 cake tijd: 50 minuten 

225 zelfrijzend bakmeel 100 ml olijfolie 100 ml witte wijn, 150 gram feta, in blokjes ,250 gram gemengde olijven, zonder pit, uitgelekt, 3 eieren, 100 gram Parmezaanse kaas, Versgemalen zwarte peper

Verwarm de oven voor tot 160 graden. Vet een cakevorm van 1 liter goed in(of bekleden met bakpapier). Meng alle ingrediënten goed en snel tot een beslag en giet het in de cakevorm. Bak de cake ongeveer 45 minuten in de oven. Serveer bij soep of salade of als borrelhap.  Uit: Yvette van Boven Lekkere recepten van het land.

maisquiche, vegetarisch (voor 4-6 pers.)

plakjes bladerdeeg
2 blikjes mais of gare verse maiskorrels
vers gemalen witte peper
600 gr. geraspte jong-belegen kaas
5 eieren
1 kleingesneden ui
paneermeel
Bij dit basisrecept kun je naar eigen keuze toevoegen: 1 kleingesneden prei, een halve kleingesneden groene of rode paprika, een paar kleingesneden worteltjes of, voor de niet-vegetariërs blokjes ham.

bereidingswijze:
-Bekleed een ingevette ovenschaal met plakjes bladerdeeg en strooi er wat paneermeel over. Houd wat geraspte kaas achter, om op het laatst over de taart te strooien. Meng alle ingrediënten goed met een lepel in een grote kom. (Mocht het te vochtig zijn, dan enkele eetlepels paneermeel toevoegen.) Schep het mengsel in de ovenschaal en strijk het glad. Strooi de achtergehouden kaas erover. Bak de taart in ongeveer 50 min. gaar in een voorverwarmde oven op 200 gr., heteluchtoven:50 min. op 190 gr.. Serveer er een frisse salade van tomaten en komkommer bij.

Maisquiche als kleine hapjes bij een glaasje:
een bakplaat bekleden met plakjes bladerdeeg, het mengsel (als hierboven beschreven) in een dunne laag over de bladerdeeg (bestrooid
met paneermeel) verdelen achtergehouden kaas erover strooien. 40 min in hete lucht oven op 180 g bakken, tot de bovenkant goudbruin is.
de quiche in stukjes van 6×6 cm snijden en warm of koud serveren. lekker met snoeptomaatjes en/of plakjes komkommer

Spinaziesalade

Per persoon:
100 gr spinazie,Wat rucola, 60 gram gekookte linzen, 1/3 cup gedroogde cranberry’s, 100 gr druiven of mandarijnen, 1 appel (bv Granny smith of pink lady), 1/3 cup pecan noten. Wat citroensap. Optioneel fetakaas

Dressing: 1/2 eetlepel olijfolie, 1/2 eetlepel witte wijnazijn, 1/2 eetlepel balsamicoazijn. Peper zout en kruiden naar smaak
Mespuntje paprikapoeder, Theelepel maanzaad, 1/2 theelepel vloeibare honing, Zout en peper naar smaak

Tortilla uit de oven
Uit “Tapas” van Parragon Books

Voor een bakplaat van 18 x 25 cm. Bijvoorbeeld voor 48 stukjes van 3 x 3 cm. Bij een bakplaat van 35 x 35 cm ongeveer 2,5 keer de hoeveelheden nemen. Bijvoorbeeld voor 49 stukjes van 5 x 5 cm.

Ingrediënten

olijfolie, 1 grote teen knoflook, uitgeperst, 4 bosuitjes, fijngesneden, 1 groene paprika in kleine blokjes, 1 rode paprika in kleine blokjes, 300 g aardappelen, gekookt en in blokjes, 5 grote eieren, 125 ml zure room, 200 g geraspte Spaanse kaas. Of deels Parmezaanse kaas en Goudse kaas., 3 el verse bieslook, fijngesneden, zout en peper
suggestie: groene salade, voor erbij

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 °C. Bekleed de bakplaat met aluminiumfolie en bestrijk die met olijfolie. Zet weg. Doe de knoflook, bosuitjes, paprika’s en wat olijfolie in een koekenpan en roerbak ze 10 minuten op matig vuur tot de uien zacht, maar niet bruin zijn. Laat het mengsel afkoelen , roer dan de aardappelblokjes erdoor. Klop eieren, zure room, kaas en bieslook in een grote kom door elkaar. Roer de afgekoelde groenten erdoor en breng op smaak met peper en zout. Schenk het mengsel op de bakplaat en strijk de bovenkant glad. Bak de tortilla 30 minuten en dan nog 10 minuten met de oven uit. Het mengsel moet helemaal gestold en goudbruin zijn.

Laat de tortilla helemaal afkoelen en verdeel hem in de gewenste stukjes. Leg de stukjes op een serveerschaal.

 

Waldorfsalade (vegetarisch)

Ingrediënten:
250 gram jong belegen kaas , 3 blikjes mandarijnen, 2 appels, doos pitloze druiven, 3 bananen, 1 blikje ananas in stukjes, 2 bakjes walnoten, 2 bakjes selleriesalade, 3 eetlepels mayonaise, nootmuskaat, peper, zout

Bereiding:
Snij kaas in kleine blokjes. Laat de mandarijnen uitlekken, snij ze in stukjes– houd een ½ blikje achter voor garnering. Schil de appels, snij ze in stukjes . Neem de helft van de druiven en snij ze doormidden . Snij 2 bananen in stukjes – houd 1 banaan achter voor garnering
Laat de ananasstukjes uitlekken . Snij walnoten in stukjes – laat een deel heel en houd dit achter voor garnering. Voeg alles bij elkaar
Voeg de selleriesalade toe. Voeg 3 volle eetlepels mayonaise toe. Voeg nootmuskaat, peper en zout toe naar smaak. Leg bij het serveren bovenop 1 banaan in plakjes, walnoten en druiven

Niet-vegetarische variant: Vervang de kaas door 6 kipfilet. Kook de kipfilet 20 – 30 minuten. Snij de kipfilet in stukjes

Eet smakelijk,Kees Bochanen

 

Wrap-rolletjes met gegrilde paprika

Mijn geheim bij wraps is om ze een avond van te voren te maken. Dan kan de smaak er lekker in trekken en plakken
ze beter.

Ingrediënten
5 wraps , 80 gr kruidenkaas. Pot gegrilde paprika’s a 295 gram. 75 gr sla . 50 gr pijnboompitten, gegrild

Besmeer de wraps met de kruidenkaas. Laat de paprika’s uitlekken en snijd in kleine reepjes. Verdeel de sla, paprikareepjes en pijnboompitten over de kruidenkaas. Rol de wraps op en wikkel ze in aluminiumfolie. Leg ze minimaal een uurtje in de koelkast. Snijd ze voor het serveren in plakjes en serveer ze op een mooi bordje.